Nieuw in de Saunatuin: het Panoramabad

Sauna en Sport

Sauna & sport, een perfecte combinatie.

Bij de Olympische Spelen van 1924 in Parijs werd op verzoek van de Finse atleten een saunablokhut gebouwd. Dat was destijds een sensatie. Welke invloed had de sauna op de olympische topprestaties? Heel erg veel, zoals de wereld al snel zou merken. Bij temperaturen van 35°C in de schaduw haalde de Finse loper Paavo Nurmi olympisch goud binnen: eerst op de 5000 meter en twee uur later nog eens op de 1000 meter. Een Amerikaanse journalist verspreidde naar aanleiding daarvan het bericht dat de atleet voor die tijd dagenlang in de sauna getraind had, deze prestatie kon niet anders verklaard worden. Sinds die tijd zijn sauna, sport en de Olympische Spelen onlosmakelijk met elkaar verbonden. De sauna is zelfs niet meer weg te denken in sportkampen op hoog niveau.

Wetenschappers en sportartsen zijn het erover eens: saunabaden is indirect van invloed op de verbetering van prestaties. Daarbij gaat het niet om een training waarbij spieren gekweekt worden, maar om het regeneratievermogen. En dat is in de sauna erg hoog! Als topsporter zult u vaststellen dat de kans op sportsuccessen bij regelmatig saunagebruik stijgt! Dat geldt ook voor amateursporters: wie fit wil blijven gaat naar de sauna!

Uithoudingsvermogen
De sauna verbetert uw prestatievermogen. Dat wordt onder andere afgemeten aan uw uithoudingsvermogen. Bij iedereen vermindert het prestatievermogen onder invloed van veranderende klimatologisch-geografische omstandigheden. Vooral tijdens het sporten is dat te merken. Bijvoorbeeld op grote hoogten, in gebieden met een hoge luchtvochtigheid of bij extreme temperaturen. In de sauna wordt in eerste instantie het ademhalingsvermogen verbeterd, wat het uithoudingsvermogen en daardoor ook het prestatievermogen ten goede komt.

Ademhalingsvermogen
Als u gedurende tien seconden zo snel, zo diep en zo sterk mogelijk inademt, levert dat de waarde van uw ademhalingsvermogen op. Als dat goed ontwikkeld is, kunnen uw longen zoveel zuurstof tanken, dat uw spieren van voldoende zuurstof voorzien worden. Als u regelmatig naar de sauna gaat, verbetert u uw ademhalingsvermogen. Uw ademhalingsspieren zijn ontspannen en de luchtwegen zijn ongeveer 15% verwijd. Dat is een optimale voorwaarde voor duursporten zoals fietsen, zwemmen of lopen. En bijna als vanzelf verbetert ook de vetverbranding.

Spierpijn
Bij een vermoeiende fitnesstraining of een plotselinge lichamelijke belasting moeten alle energiereserves aangesproken worden. Daardoor kunnen uw spieren zuurstofgebrek krijgen! Vermoeidheid, onaangename spierkrampen of spierpijn zijn daar het gevolg van. Sauna maakt vermoeide spieren fit Bij het zweten in de sauna worden melkzuren afgebroken en via de nieren uitgescheiden. Het goede daaraan is dat de wegen voor de zuurstofvoorziening vrijgemaakt worden als de slakken worden weggespoeld. En in de rustpauze na een saunaronde kunnen de fijne haarscheurtjes in de spieren genezen.

Bij sportblessures
Vooral voor sporters van wie banden, zenuwen en gewrichten aan grote belastingen zijn blootgesteld, is een regelmatig bezoek van de sauna een oase van ontspanning. Vooral bij verrekkingen, kneuzingen en verstuikingen is de sauna een bron van gezondheid.

Drink voldoende
Drink voldoende voordat u begint te sporten! Uw concentratievermogen vermindert merkbaar zodra uw vochtverlies zelfs maar twee procent bedraagt! Gevolg: uw prestatievermogen neemt af, u wordt ongeconcentreerd en onoplettend. Bovendien wordt het blessuregevaar groter. Als u in deze toestand ook nog de sauna opzoekt, dan bent u naderhand volledig uitgedroogd. Uw lichaam heeft dan op zijn minst 24 uur nodig om het vochtverlies weer te compenseren.

Sauna na het sporten
De basisregel is als volgt: eerst sporten, daarna de sauna in! Als u tijdens de rustpauze na een rondje zweten moe wordt, hebt u er waarschijnlijk geen enkele behoefte meer aan om actief te worden. Bovendien wordt uw bloedsom-loop door de wisselende koude -en warmteprikkels belast. Sportieve activiteiten doen uw organisme nu geen goed. Nog een tip: neem na het trainen de tijd en wacht af tot uw pols, ademhalingsfrequentie en bloedsomloop weer tot een normaal niveau gedaald zijn. Ga pas daarna de sauna in! Enige uitzondering: Als u uw spieren door een gerichte, kortdurende oververhitting los wilt maken, dan is bij wijze van uitzondering een sauna ook vóór het sporten toegestaan. In dat geval mag u de afkoelfase overslaan.

 

Hotel

U kunt zelf uw eigen dagje Fontana samenstellen. Zo kiest u alles waar u zin in heeft! Direct een kamer boeken

Stel uw eigen dagje samen

U kunt zelf uw eigen dagje Fontana samenstellen. Zo kiest u alles waar u zin in heeft! Een dagje Fontana samenstellen

Hotel

Vanuit uw kamer loopt u in badjas dus zo het kuurcentrum in. Het gemak van alles onder één dak! Direct een kamer boeken

Stel uw eigen dagje samen

U kunt zelf uw eigen dagje Fontana samenstellen. Zo kiest u alles waar u zin in heeft! Een dagje Fontana samenstellen

Contact gegevens

Fontana Resort Bad Nieuweschans
Bronnenbad Nieuweschans-Bunde B.V.
Weg naar de bron 3-9
9693 GA Bad Nieuweschans
KvK-nummer: 02324292,
BTW-nummer: NL 0060.16.625.B.01

+31 597 52 77 77
info@fontanaresort.nl

Openingstijden vandaag

Thermen 09:00 - 22:45 uur
Saunaplein 11:00 - 22:45 uur
Body & Beauty Op afspraak
Hotel 07:00 - 23:00 uur
Restaurant Waters of the World (lunch) 12:00 - 15:00 uur
Restaurant Waters of the World (diner) 17:00 - 21:00 uur
Bekijk hier de openingstijden